הסוד להצלחתם של מוזיאוני מדע טמון בשיתופי פעולה כערך וכדרך. שיתופי הפעולה הבינלאומיים מאפשרים לצוות המוזיאון ללמוד מאחרים, לשתף בידע שלנו, לפתח תכנים במשותף וליישם את הכלים והגישות החדשים בפעילות עם הציבור בישראל.
המוזיאון חבר בארגון ICOM, המועצה הבינלאומית של המוזיאונים, חבר פעיל בארגוןEcsite, רשת המוזיאונים ומרכזי המדע של אירופה, ב-ASTC, ארגון מוזיאוני המדע והטכנולוגיה בארה"ב, וב-Eusea, ארגון אירועי המדע של אירופה, ופועל בשיתוף פעולה עם מוסדות וארגונים שונים במיזמים במימון האיחוד האירופי.
למדע אין גבולות, ולכן קהילת מוזיאוני המדע העולמית מאמינה בשיתוף בתכנים, בידע ובכלים מוזיאליים. מיום הקמתו המוזיאון פועל בשיתוף פעולה עם מוזיאוני מדע ברחבי העולם באירוח תערוכות נודדות, באוצרוּת ובהפקה משותפת של תערוכות מקור, בשיתופי פעולה מניבי הכנסות ובחיזוק קשרים תרבותיים ומדעיים בין ישראל למדינות באירופה ובצפון אמריקה.
לצד פיתוח תערוכות והפקתן, אפשר למצוא מוצגי דגל ייחודיים של המוזיאון המוצגים במוזיאוני מדע שונים ברחבי העולם. במהלך השנים המוזיאון השתתף ב-15 מיזמים אירופיים במסגרת תוכניות המימון של 6 FP,FP7 ו-Horizon 2020.
מעורבות המוזיאון בפעילויות בינלאומיות מציבה אותו בחזית החינוך המדעי והטכנולוגי ותקשורת המדע בעולם. מעורבות זו גם מאפשרת לו לעבוד מעבר לגבולות – שיתוף פעולה עם שותפים בינלאומיים תורם רבות לפיתוח הידע והכלים על בסיס הניסיון המשותף.
מיזמים נבחרים בהם המוזיאון היה שותף ומוביל:
כחלק מהפעילות לקידום החינוך המדעי, המוזיאון שותף ומוביל מיזמים חדשניים במימון האיחוד האירופי, במטרה להפוך את בתי הספר לפעול עם הקהילה ועבור הקהילה ותוך כך להרחיב את החינוך המדעי סביב קולות קוראים שעוסקים ב-Schooling for Science Education Open.
פרויקט בן 3 שנים (2020-2017) לו היו שותפות 12 מדינות אירופאיות, שפיתחו ויישמו יחדיו מודל שיאפשר הפיכת בתי ספר לסביבות המעודדות חדשנות. בשיתוף עם מרכז הפיתוח של רשת אורט ישראל, סייענו לבתי ספר להפוך למרכזים להרחבה של ידע מדעי והפצתו תוך שיתוף פעולה בין תלמידים, מורים, הורים והמגזר העסקי בקהילה, כדי ליצור תרבות לאחריות אזרחית ולחדשנות.
לאתר הפרויקט - לחצו כאן
הידע שפותח והניסיון שנרכש במהלך מיזם OSOS שימשו בסיס לגיבוש של מיזם חדש –Make it Open שהמוזיאון יזם ומוביל עם שותפים מאירופה ומארה"ב, וזכה במענק לשלוש שנים שהתחיל בסוף שנת 2020. במסגרת המיזם פועלים ב-10 מדינות האבים (hubs) לתמיכה בבתי הספר שרוצים לאמץ את הגישה והדרך;
השותפים במיזם פיתחו ביחד עם מורים 16 תרחישי למידה לתלמידי בתי הספר יסודיים וחטיבות ביניים. מימדי למידה שגובשו במיזם מגדירים את הלמידה בבית ספר פתוח לקהילה. סביב תרחישים אלו פותחו נווט מקוון ככלי עזר למורה וקורס מורים מקוון (MOOC).
לאתר הפרויקט - לחצו כאן
מיזם חינוכי ביוזמה ובהובלה של המוזיאון ובמימון האיחוד האירופי שמטרתו לתמוך בהוראת המדע והטכנולוגיה בבתי ספר יסודיים בכל אירופה. מדובר בפרויקט בן שלוש שנים במסגרתו יפותחו חומרי למידה בנושאי הנדסה ויתקיימו השתלמויות למורי המדעים.
הפרויקט מתקיים ב-12 מדינות אירופיות והיו שותפים לו 26 מוסדות לחינוך פורמלי ולא פורמלי - מוזיאוני מדע, רשת מוזיאוני מדע, בתי ספר ואוניברסיטאות. ENGINEER מתבסס על מודל קיים שפותח במוזיאון המדע בבוסטון במטרה לעודד בנים ובנות בבית הספר היסודי להתמקד בלימודי המדע והטכנולוגיה, על ידי יצירת אתגרים ומשימות שרלוונטיים לחיי היומיום שלהם.
להרחבה על פרויקט ENGINEER - לחצו כאן
מחקרים מראים כי לחינוך תפקיד מרכזי בצמצום פערים מגדריים ומתן שוויון בהזדמנויות לשני המינים בעולם התעסוקה והכלכלה. לפיכך, המוזיאון הציב על סדר יומו לעודד בנות לבחור בלימודי מדעים וטכנולוגיה בבית הספר ובאקדמיה, לקראת פיתוח קריירה בתחומים אלה.
בעשור האחרון המוזיאון היה שותף לכמה תוכניות בארץ ובעולם, בהן המיזם האירופי Towards Women in Science and Technology (TWIST) ומיזם ההמשך שלו HYPATIA. במסגרת מיזמים אלה, שכל תוצריהם נגישים לכול בגישה פתוחה, פותחו מערכי שיעור ודרכי הנחיה למורים שאומצו על ידי משרד החינוך;
נכתבו דפי הנחיה ופעילויות לחוקרים ומהנדסים שפעילים בהתנדבות במערכת החינוך; התקיימו פעילויות לבני נוער ולהורים, ואירועים וכנסים לאנשי מקצוע. לאור הניסיון שנצבר, המוזיאון מתפקד כעת כגוף מומחה וכמוקד תמיכה ארצי שמוביל ומייעץ להטמעה מקומית-מערכתית של תוכניות ופעילויות שונות בנושא זה, גם כאלה אשר פותחו על ידי השותפים האירופיים האחרים.
HYPATIA הוא מיזם במימון האיחוד האירופי (2018-2015) בו היה שותף מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים יחד עם עוד חמישה מוזיאוני מדע באירופה, מוסדות מחקר, ארגון מוזיאוני המדע של אירופה ומספר חברות תעשייתיות בינלאומיות. מטרת המיזם הייתה לעודד בנות לבחור בלימודי מדעים וטכנולוגיה בבית הספר ולהמשיך בכך גם בלימודים גבוהים לקראת קריירה בתחומים אלה.
להרחבה על פרויקט HYPATIA - לחצו כאן.
במיזם הדגל של האיחוד האירופי The Human Brain Project , שבו חברים יותר מ-130 מוסדות ומכוני מחקר מרחבי אירופה, שימש המוזיאון, כחבר בהנהלת המיזם, כגוף שאמון על תיווך תוצאות המחקרים לציבור באמצעות פיתוח והפקה של תערוכה נודדת ברחבי אירופה.
צוות המוזיאון פעל עם החוקרים ופיתח תערוכה שמציגה את תוצאות המחקר. ב-2019 הוצגה התערוכה Mind the Brain במוזיאון בירושלים, ולאחר מכן הוצגה במוזיאון המדע בוורשה, פולין, כחלק מתהליך הערכה מעצבת בטרם תמשיך את מסעה ברחבי אירופה.
לאתר הפרויקט - לחצו כאן
גולת הכותרת של שיתופי הפעולה בתחום התערוכות שיזם המוזיאון הייתה במסגרת התערוכה 2X200. לרגל שנת ה-200 להמצאת האופניים, הוביל המוזיאון שותפות אירופית-קנדית-ישראלית בין ארבעה מוזיאונים במסגרתה המוזיאון אצר, הפיק והציג תערוכת דגל אינטראקטיבית והיסטורית שסיפרה את סיפורה של ההמצאה שהשפיעה ברמה כלל-עולמית בהיבטים טכנולוגיים, אקולוגיים וחברתיים כאחד.
התערוכה משלבת מוצגים אינטראקטיביים ייחודיים שפיתח צוות המוזיאון עם פרטי אוסף של אופניים נדירים ואביזרי רכיבה ממוזיאוןVELORAMA מהולנד ומאספנים מכל העולם. עם תום הצגתה במוזיאון, התערוכה יצאה למסע עולמי והוצגה במוזיאוני מדע בברמן בגרמניה ובנפולי באיטליה.
ב-2020, עם תום הסגר באירופה בעקבות מגפת הקורונה, נפתחה התערוכה במוזיאון קופריניקוס בוורשה, פולין, והוצגה בו עד פברואר 2022.
רוצים לדעת עוד על תערוכת האופניים? לחצו כאן
אנחנו חברים בארגונים הבינלאומיים הבאים:
מועצת המוזיאונים הבינלאומיים | https://icom.museum/en/ |
הרשת האירופית של מרכזי מדע ומוזיאוני מדע | https://www.ecsite.eu/ |
איגוד מרכזי המדע והטכנולוגיה | https://www.astc.org/ |
האיגוד האירופי לפעילויות מדע עם ובקהילה | https://eusea.info/ |
באוקטובר 2020 הכריז ארגון Ecsite, רשת המוזיאונים ומרכזי המדע של אירופה, על מנכ"לית המוזיאון, מיה הלוי, כזוכה באות השנה ע"ש פרופ' מריאנו גאגו. האות ניתן בכל שנה ליחיד בעל חזון חדשני המעצים ומעורר את חברי הקהילה הבינלאומית לחיפוש אחר המטרה המשותפת: הנעת אזרחים לעסוק במדע.
כמנהלת מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים, קיבלה הלוי את האות בזכות "ההשפעה המדהימה שלה בתחום המעורבות המדעית, על כישוריה הבולטים ביותר ונדיבותה בשיתוף ידע ומשאבים, כמו גם רצונה ויכולתה לשתף פעולה".